lördag 21 maj 2011

R.I.P Janne


Janne Viklund är död .. fick telefonsamtal från min bror igår när jag var på väg att gå ombord flyget hem till Luleå, när han frågade om vi skulle skicka blommor till Janne ... 
Jag hann fundera om vi hade missat nån 50-års dag eller vad det kunde vara, men jag vet ju att Janne är äldre än mig, så jag var ju tvungen att fråga varför ...
Han är död ... 
Det kommer inte helt oväntat för Janne har varit väldigt sjuk i Cancer, och tydligen har den vidriga sjukdomen nu tagit hans liv oxå ...
Det känns som om det inte är så längesen jag har träffat honom, men det måste var under nån av hockeymatcherna i våras som vi har hejat på varann. 
Sist vi pratade en längre stund var på Lulekalaset i fjol, när han berättade om sjukdomen, hur mycket han hade gått ner i vikt och att han var "frisk" .. 
Han såg glad ut och verkade trivas med tillvaron .. hoppas att det var så ... så länge som möjligt i alla fall.
Som synes på bilden så har vi känt varandra länge ... riktigt länge .. vi växte upp på Krongårdsringen tillsammans och våra föräldrar umgicks, så vi varit på resa tillsammans och även firat några jular ihop ..

Bilden ovan har jag fått lida mycket för. Det kanske inte är helt normalt att man hoppar ner i badkaret när man går och hälsar på kompisar sådär, men jag kände mig kanske lite ofräsch .. och man tar väl tillfället i akt när det bjuds ..
Jag får väl tacka nån av Jannes föräldrar som var så vänlig att föreviga den här stunden, för den har gett min bror mycket anledningar att retas ... 
Det var ju dessutom några känsliga år när jag inte alls tyckte att det var speciellt kul .. men nu är det ok, och en dag som denna så känns det kul att ha såna minnen ...


På den här bilden är vi i fjällen .. närmare bestämt i Björkstugan, Vassijaure maj 1964. Jag och Mikael ser ut att ha väldigt kul (lite överdrivet kul kanske) och Janne står brevid och ser skeptisk ut .. med all rätt ..
Tidstypiska kläder ... Jannes mössa med en topp av mocka, och stickad nederdel, alla har Lovikka vantar .. fanns det nån annan typ av vantar ??
Anorak och garanterat skidbyxor i elasta .. elastabyxor .. 


Mer tidstypiskt från våran fjällsemester. Nu är mamma Ruth med och sitter med Jannes lillasyster Karin i knät. Jag minns mammas mössa, hon satte knölat hushållspapper i den för att den skulle hålla sig som en strut, rakt ut från huvudet .. 

Jag hoppas att Janne slipper lida mer av sjukdomen och att han har det bra vart än han är
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar