torsdag 10 februari 2011

En tanke till Sunderby sjukhus ...

Har just pratat med Christina, min barndomskompis sen 40 år tillbaka .. typ .. (nej, det känns inte så läskigt att skriva att man har så gamla kompisar, det är faktiskt häftigt)
Nåväl, dom sitter på Sunderby Sjukhus och vakar över lilla pappa som är jättedålig .. just nu tar dom timme för timme och ser vad som händer ..
Men jag måste säga och jag har sagt det till Christina många gånger, jag känner ingen som är så seg och har sån livsvilja som Verner (pappan) ..
Jag kan inte räkna upp alla sjukdomar han har, för jag förstår inte hälften men av Christinas förklaring så fattar jag att han är jättedålig .. och det har han varit många gånger, så jag räknar inte ut honom ännu ..
Han skulle dö för 30 år sen när han fick hjärtstopp i flera minuter och dom gav han 2 timmar att leva .. och sen har han hållit på .. nu är han dryga 80 år och naturligtvis inte lika stark .. men men ... Jag tror på dig Verner !!

Det var han som lärde mig den första tyska meningen, för han är nämligen från Tyskland .. den lyder:

Varum zoll mann es so einfach machen, wenn mann es so schön komplizieren kann ?

Ursäkta stavningen .. är ett tag sen jag läste tyska ... men betydelsen är ganska solklar:

Varför ska man göra det enkelt när man kan krångla till det ??

Det var oxå hos dom jag lärde mig att äta både surkål och grovt rågbröd, typ Pumpernickel .. tycker fortfarande att det är jättegott och det väcker minnen till liv från Timotejstigen ..
Mamma Ulla dukade alltid fram fika på kvällen, om man sov över där, med massor av gott bröd, marmelader, te och juice .. lyx i mina ögon .. dom hade oxå alltid pålägget i Tupperware-burkar och jag tyckte det var så läckert ...
Nog fick vi fika hemma oxå, men det var mer random och spontant .. om nån var sugen .. och då fick den plocka fram .. så det kunde bli allt från en korvskiva och sockerdricka (om pappa plockade fram) till limpa med pepparkakor som pålägg (om brorsan mot förmodan fick för sig att plocka fram) eller så mer normalt fika om jag eller mamma plockade fram ..

När det gäller min bror och matlagning så har jag många historier att berätta .. men jag spar dom så ni får vara lite nyfikna .. för nu snackar vi kulinariska höjd- och lågpunkter ..

Tjing tjong köttbuljong

2 kommentarer:

  1. Även om jag inte bott på Timotejstigen och är lite äldre än er =) (borde kanske då också kunnat skriva klokare, men tyvärr) så kommer jag också ihåg Kristina, men skulle nog inte känna igen henne idag. Faktiskt så kommer jag ihåg att hennes pappa var sjuk för länge sedan, något som jag bara hörde eftersom vi inte umgicks på den tiden. Hade kanske med hans yrkesroll som gjorde att jag vet att det var allvarligt.

    Kul att läsa hos dig när det blir "gemensamma" minnen som ploppar upp. Kanske har det med åldern att göra =)

    Var tvungen att lägga upp en länk så att jag hittar tillbaka, ska bli kul att följa och läsa hos dig.

    Hoppas att det har gått bra med hennes far.

    SvaraRadera
  2. Kan meddela att Micke kan fortfarande hitta på dom mest underliga pålägg och kombinationer när det gäller mat!

    SvaraRadera