lördag 5 mars 2011

70-talet

Satt här och tänkte på Conny som jag så ofta gör nuförtiden, och tog fram ett fotoalbum från högstadiet och vips blir man både nostalgisk och glad .. framför allt över alla roliga minnen som väcks till liv ..
Kvaliteten är urusel men man ser vem det är och jag kan känna känslan av gabardin, polyester och crimplene blandat med smak av bugg och mellanöl ..

Conny i den obligatoriska militärkepsen 

På den här gräsplätten utanför skolan tillbringade vi många timmar, hängde mot flaggstängerna och chillade (hade vi sagt om vi var ungdomar nu) .. 
Har ett minne av Jampa (killarnas gympalärare) när han närmade sig gräsplätten och alla fimpade snabbt sina cigaretter, för vi fick enbart röka i rökrutan .. superdiskret ..
När Jampa kom fram sa han bara .. 

-Att ni röker på gräsmattan ger jag fan i, men får 9c ihop nåt fotbollslag till turneringen i år ???

En tystnad utbröt ... tills plötsligt en kille från 9c bröt den med den klassiska kommentaren:

- Ja, det blir väl Svante ...

- I år igen ... suckade Jampa och gick därifrån ... 

Killarna i 9c det året var inga sportfånar direkt, där var det mer mopeder, brudar och trimmade förgasare som tog intresset

Conny i samma militärkepa .. säkert inhandlad på Överskottsbolaget
Det är så mycket jag skulle vilja skriva om Conny och jag kommer nog att skriva lite då och då, men det gör fortfarande så ont att skriva och jag blir bara ledsen ...
Jag har känt Conny i 38 år ungefär och de sista 15 åren ungefär så hade vi regelbunden kontakt, om inte vi träffades så fick jag alltid ett sms, ofta till helgen med trevlig helg hälsning och lite uppdatering om vad som hände i hans liv ..
Fem minuter innan jag fick veta att han var död satt jag och skrev ett sms och önskade God Jul och hoppades att allt var bra .. då var han redan borta sen några timmar ... skiiiit !!! 


Mats Schlosser .. även han bortgången sen några år tillbaka 
 Glömmer aldrig när Mats kom till skolan, tror det var i 8:an .. en lärare gick runt och visade honom skolan, och vi fick höra att det var en ny kille som kom från Växjö som skulle börja ..
Satt i uppehållsrummet och spanade och efter en stund fick vi syn på HAN .. det var det snyggaste vi hade sett, lång med svart axellångt hår .. såg ut som en indian ...

Peter "Kojak" Jonsson, numera Lalander
 Peter kom till min klass i 9:an från Harads, därför kallade vi honom för just Harads till en början, sen ändrades det till Kojak, har ingen aning om varför .. och sen blev det Koa ..

Leif Lundström
Fredrik Nilsson och Per Garmager

Mia, Pia och Lisa

Tvillingarna Bäckman
Christina, Mona och Katrin
Nu ska jag gå och göra i ordning för middagen som jag ska bjuda på i kväll. Det blir Lissanlax med pressad potatis och en god Chablis till det ...
De som får njuta av det är Lisa, Freja och hennes pojkvän Alexander.
Ikväll spelar Luleå Hockey sista matchen i grundserien. De har säkrat fjärdeplatsen och matchen betyder ingenting så jag och Lisa har tagit ledigt, för från tisdag och framåt blir det mycket hockey .. förhoppningsvis i flera veckor ..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar