tisdag 1 mars 2011

Magsjuka ...

Det måste vara bland det värsta man kan råka ut för ... trots att jag ibland längtar efter en liten släng för man äter ju så lite då och går säkert ner nåt kilo till o me .. men till vilket pris ??
Känner mig betydligt bättre idag än igår .. jag är på benen .. men jag är GLAD att jag inte gick till jobbet .. det är lite hastiga rusningar till toan även idag .. och då är det skönare att vara hemma ...

I helgen har vi traditionsenligt tillbringat en dag i Alvik, det är nu andra året i rad med följande innehåll och då är det väl att anse som en tradition som inte bör brytas:


  • Scooter hela dan inkl korvgrillning
  • Bortamatch som vi ser på TV hos Lena
  • Middag tillsammans med familjen Hjort
  • Bastu
  • Surr o vin till långt in på natten
  • Övernattning
I år var det bara jag och Ante som for, för Freja hade annat för sig, så vid 10-tiden kom vi till Jokup i Alvik där scotrarna stod nytankade och uppställda för avfärd.



Först bar det av mot grannen för vi skulle hämta en hjälm .. och där pajade en scoter .. häpp !!
Nåja, vi hade ju ännu scotrar så det räckte, så vi bogserade tillbaka den till Lenas loge och så drog vi iväg, över ängen ner mot Aleån ...
Micke körde först och sen styrde Ante nerför slänten mot Aleån och körde ner i Aleån ... häpp !!

Det var en översnöad vak alldeles i kanten som ingen såg förutom Micke, men det hjälpte ju inte .. nu var halva scotern i vattnet, så det var bara att kavla upp ärmarna och dra upp den ...
Eftersom Ante var den som kört ner den, så låg det på hans lott att stoppa ner armarna i det kalla vattnet för att fästa runt ett snöre om skidan som var i vattnet ... och sen drog vi tillsammans och fick upp den ...
 

Andres scoter pajade i korsningen hos grannen

Axel på väg över ängen

Ante på sin lånade (krockade) scoter

Strax efteråt så låg halva scotern i vatten ..
Efter en häftig start så hade vi sen en härlig tur genom djupsnö och snårskog ... som vanligt när man kör scoter med Micke Hjort i spetsen .. det får inte vara enkelt då är det trist ...
Vi körde nån timme innan vi kom fram till Lennart Nyströms koja som var vårt mål för dagen .. där gjorde vi upp eld i kaminen och grillade falukorv och chorizo, drack kaffe och riktigt kallkällevatten som Axel och André hämtade .. fantastiskt gott ..
Innan vi for från kojan var det 28 grader varmt därinne, så vi var både torra och varma när vi for ...

Axel Hjort

Ante i kojan

Lena och Ante värmer sig vid kaminen
Vi bad Micke på våra bara knän att vi skulle ta en lätt väg hem för klockan började bli mycket, vi ville ju inte missa hockeymatchen, och sen var vi redan då rätt möra i kroppen efter första etappen ... 
Det blev bara en strapats, för vi skulle upp för ett berg och det var inte helt enkelt .. och min son höll då på att tappa humöret och sparka på sin scoter, men det gick bra till slut och vi fick se hålet där det slagit ner en meteorit i Alvik ...
Vi trodde inte på Micke alls till en början, så han ringde upp Lennart Nyström på högtalartelefon och han bekräftade att det var sant och han hade hört det av Jokup-Simon (Lenas pappa) så då måste det vara helt sant ... 

Det gick i alla fall rätt fort hem, för resten var lättkört och när vi kom till Lenas gård igen så hann vi med lite posering framför huset innan vi samlades vid TV:n ...

Lena framför sitt hus
Klockan 15:57 satt vi oss vid TV:n (matchen börjar 16:00) för att se Luleå mot Djurgården, och alla ni som vet min statistik vet oxå att jag ska inte se matcher hemma på TV .. så jag provade ett nytt grepp ...
Jag hade med mig min hockeytröja, så jag satt på mig den .. 
Funkade inte så bra till en början för Djurgården tog ledningen med 2-0, men precis när Lena tog på sin Myllys-tröja gjorde Luleå första målet, så då skickade Micke hem Axel för att hämta hockeytröjor till allihop ... häpp !! Luleå vann med 4-2 .. sådärja !!

Jag ser fram emot nästa scotertur i Alvik :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar