fredag 11 mars 2011

Melodifestivalen




Det fanns en tid när jag ÄLSKADE melodifestivalen med allt vad det innebar .. men det börjar kännas längesen nu, och det spektaklet som visas nu är inte i närheten av det jag älskade ..

I år har jag knappt följt med i alla deltävlingar, men jag har lyssnat på låtarna och i mina ögon finns det EN låt i finalen som skulle ha chans i Düsseldorf, kanske två .. för det är väl de det handlar om fortfarande, eller ??
Nu verkar det fokuseras på sötaste killen, hårdaste diskodunket (har aldrig vunnit) eller en "riktig" Schlagerlåt ..

En "riktig" Schlager är ett svenskt påfund som inte finns i majoriteten av länder som tävlar nuförtiden .. så det kan vi glömma .. det är riktiga låtar som vinner, med en artist som går genom rutan och att det händer nåt i låten .. som är unikt !!

I år lägger jag min röst på Brolle



Han kommer inte att vinna, det skulle vara skrällarnas skräll och jag skulle börja tro på svenska folket igen när det gäller det här, men jag har otroligt små förhoppningar .. typ noll !!

Se bara på vinsten för 2 år sen med Malena Ernman .. jag trodde det var ett skämt ... och jag sa direkt när den vann att den har ingen chans i stora för det är OMODERNT !!
Hade jag rätt, eller hade jag rätt .. va kom den ?? Näst sist eller nåt sånt ...

NEJ, tacka vet jag gamla kära Melodifestivalen .. då var det låtar med klass:


Vinnare 1971, Severine från Monaco med "Un banc un arbre une rue"


Vinnare 1965, France Gall från Luxemburg med "Poupee de sir, Poupee de son"


Vinnare 1975, Teach In från Holland med "Ding, Dingedong"

Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, det här är ju bara vinnare dessutom, det fanns ju de som inte placerade sig som har blivit klassiker, inte minst bland våra svenska uttagningar ...

Jag säger bara .. HEJA BROLLE !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar