tisdag 1 mars 2011

Mickes Pizza

Jag har ju utlovat en del av min brors kulinariska höjdpunkter genom åren, och framför allt tonårsåren, när vi båda bodde hemma, och man blev drabbad av dessa på de ena eller andra sättet ..
Den här Pizzan blev jag inte drabbad av, och det är jag väldigt glad över, för den var historia innan jag kom hem från skolan den dagen ...

Det var en dag när Mikael var hemma från skolan, kanske inte så jättesjuk eftersom han blev väldigt hungrig under dagen och gick ut i köket för att sno ihop nåt ... hmm ... Pizza .. det är ju jättegott ...

Nu snackar vi mitten av 70-talet .. ville man ha pizza på den tiden så gjorde man pizza degen själv och la på de ingredienser man önskade. Det fanns varken färdig deg på rulle eller hemkörning av varma pizzor ...

Mamma brukade göra pizza emellanåt och hade ett handskrivet recept i ett skåp i köket där vi hade allehanda recept och urklipp, och Mikael hade väl noterat att det var därifrån Mamma läste när hon gjorde degen, så han greppade ett recept ur skåpet och startade tillverkningen ...

Nu var det ju så att det fanns fler recept i skåpet och det Mikael hade greppat var inte Pizzadeg, det var recept till Sockerkaka, och är man inte en van bagare så märker man inte (enligt han) att det verkar konstigt med 3 dl socker i pizzadegen .. helt normalt !!!

Såå .. Mikael rörde ihop en sockerkakssmet, hällde ut den på en plåt .. på med ketchup, korv, ost och oregano som topping .. och skjuts in i ugnen ... Mmmmm !!!

Han har ätit mycket konstigt genom åren, men den här gången erkände han att det var INTE gott .. och jag tror honom ... men roligt var det .. och han har fått höra det genom åren .. mest tack vare lillasyster .. så klart !!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar